برای دسترسی به محتوای اختصاصی دوره لازم است ابتدا در آن ثبت نام کنید!
اگر ثبت نام کرده اید، ابتدا واردحساب کاربری شده و دوباره امتحان کنید.

مکمل خلاقیت سطح ١

مکمل خلاقیت کارگاهی است که در آن تلاش می کنیم با توجه به اهمیت تفکر نقاد در کنار یادگیری تفکر خلاق فراگیر را در مسیر رشد او تربیت کنیم. در این دوره در کنار کار هنر، رویکرد میز گفت و گو هم وجود دارد تا بتوانیم به همان اهداف مهم تفکر خلاق و نقاد در کنار هم برسیم که در ادامه این موارد را بیشتر توضیح داده ایم.

درباره کارگاه
مربیان کارگاه
مخاطبان کارگاه
توضیحات تکمیلی

درباره کارگاه

احتمالا یکی از اولین سوالاتی که ذهن شما را مشغول می کند این است که اصلا چرا دوره مکمل خلاقیت مهم است؟ خوب پاسخ این سوال به صورت زیر است:

  • این روزها شاهد رشد چشمگیر و غیرقابل تصور اطلاعات و رسانه های دیجیتال خصوصا در اینترنت هستیم که رشد آن ها با وجود برنامه های سرگرم کننده ای از جمله انیمیشن ها و بازی های رایانه ای باعث شده عمیق شدن در اندیشه ها و جامع دیدن امور در کودکان و نوجوانان آسیب جدی ببیند. از طرفی این اتفاقات روابط عادی انسان ها را هم تحت تاثیر قرار داده و افق دیده انسان ها را عموما به سمت سطحی نگری و اراده محور هدایت کرده که البته این اراده محوری همراه با آگاهی و عقلانیت و براساس اخلاق و ارزش های انسانی نیست. از همین رو در دوره مکمل خلاقیت تلاش می کنیم اراده و خواست کودکان را در مسیر اندیشه و آگاهی هدایت کنیم، تا در آینده و امروزشان بدون آگاهی و غیرعقلانی تصمیم نگیرند.

اهداف کلی مکمل خلاقیت را می توانیم به صورت زیر توضیح بدهیم:

  1. تقویت و توسعه عقل محوری در کودک در مقابل هوش محوری
  2. تقویت پرسشگری برای توسعه مسئله پروری
  3. تقویت گزارش نویسی مکتوب و علاقمند کردن کودکان به نوشتن مسائل و دریافت پاسخ های مکتوب
  4. تقویت نگاه تحلیل گرانه با ارائه موضوعاتی برای تفکر و طرح سوالات آزاد
  5. تقویت رابطه علمی و ذهنی والدین و اعضاء خانواده با کودک در فرآیندهای گفت و گوی مشترک
  6. تقویت خلاقیت و توسعه کیفیت دیداری و خودارزیابی با ارائه موضوعات نقاشی هماهنگ
  7. تقویت نگاه یادگیری محور در مقابل آموزش محور
  8. تقویت خوب شنیدن و ارائه نظر و استدلال درباره موضوع با برپایی میز گفت و گو

مربیان کارگاه

دکتر احمدرضا آذربایجانی (دکتری علوم تربیتی)

پژوهشگر علوم تربیتی، آشنا به هنرهای تجسمی و موسیقی، روانشناس و طراح برنامه های درسی کارگاه اندیشه، مکمل خلاقیت، پروش خلاقیت بصری سرشت گرایانه، پژوهش گروهی اعضاء کارگاه اندیشه، توسعه خلاق و پویاسازی خلاق می باشد.

مخاطبان کارگاه

مخاطبین دوره اول مکمل خلاقیت کودکان دختر و پسر  ٧ و ٨ ساله هستند.

شیوه برگزاری و توضیحات تکمیلی دوره

این دوره یک سال است که هر هفته دو جلسه ٢٠ دقیقه ای گفت و گوی برخط و کمتر از یک ساعت فعالیت مکتوب دارد که براساس شیوه آنلاین برگزار می شود و تلاش می کنیم همان اهداف و راهبردهای توضیح داده شده در بالا را برای آن اجرا کنیم. این شبوه یادگیری از مدل برنامه درسی متوالی و متراکم پیروی می کند. در این شیوه به صورت پیوسته شرایط و فرآیند یادگیری، تداوم و توالی دارد و یاددهی آرام آرام متراکم شده و فراگیر را به سطوح بالاتر هدایت می کند.