برای دسترسی به محتوای اختصاصی دوره لازم است ابتدا در آن ثبت نام کنید!
اگر ثبت نام کرده اید، ابتدا واردحساب کاربری شده و دوباره امتحان کنید.

کارگاه اندیشه سطح نه (سوادمالی)

در این مرحله از کارگاه اندیشه که نهمین قدم مسیر تفکر و اندیشیدن است تلاش می کنیم با استفاده از مشوق های اندیشه فضا را برای کشف از درون برای فهم اهمیت سوادمالی مهیا کنیم و از طرفی با رشد سطوح یادگیری اندیشه ورز، به کمک مسائل و فرض های واقعی و شبه واقعی مفاهیم و اصول سوادمالی را به فراگیر بیاموزیم که در ادامه دقیق تر آن را توضیح داده ایم.

درباره کارگاه
مربیان کارگاه
مخاطبان کارگاه

درباره کارگاه

بیایید با یک فرض شروع کنیم. فرض کنید مدیر یک مدرسه با امکانات عالی و موقعیت ممتاز هستید و قرار است هرکس که بتواند آن مدرسه را برای دو سال پیاپی به خوبی مدیریت کند مالکیت بهره برداری یکصدساله مدرسه را به صورت رایگان به او بدهند. شما برای اداره ی مدرسه کدام یک از دو مورد زیر را انتخاب می کنید؟

  • پول و منابع مالی
  • دانش راه اندازی و بهره برداری
  • اگر هر دو را انتخاب می کنید، کدام یک را مهم تر می دانید؟ چرا؟

اگر شما هم فکر می کنید که پول گره گشای اساسی مشکلات است کاملا در اشتباه هستید! پول گره گشای حقیقی مشکلات نیست، بلکه سوادمالی راهگشا و گره گشاست. سوادمالی به عنوان توانایی مدیریت اقتصادی درآمد، یک ضرورت و از لوازم زندگی بشری است. این موضوع در کشورهای توسعه یافته از سنین خردسالی مورد توجه مربیان تربیتی و آموزش و پرورش رسمی بوده است.

در کارگاه اندیشه سوادمالی تسهیلگر متخصص در امور سوادمالی و در عین حال تسهیلگری است که با طرح داستان ها و ایجاد مشوق های اندیشه با موضوع مدیریت مالی و سوادمالی فضا را برای کشف از درون برای فهم اهمیت سوادمالی مهیا می کند و از طرفی در هنگامی که فراگیر مهیای یادگیری بیشتر است در قالب طرح مسائل و طرح مسائل و فرض های واقعی و شبه واقعی، مفاهیم و اصول سوادمالی را نیز به فراگیر یاد می دهد.

برای اینکه دقیق تر بتوانیم کاربرد و کارکرد کارگاه اندیشه سوادمالی را توضیح دهیم بهتر است سوالات زیر را بخوانید و لحظاتی به آن ها فکر کنید:

  • چرا کشور سنگاپور که زمانی آنقدر فقیر بود کشور مالزی حاضر نشد آن را به عنوان خاک خود قبول کند، امروز تبدیل به یک کشور ثروتمند و توسعه یافته شده است؟
  • چرا برای تولید یک بشکه نفت در یک کشور ۳ دلار هزینه می شود و در کشور دیگر ۲۰ دلار؟ به نظر شما آیا این موضوع مربوط به شناخت امور مالی است یا مربوط به نوع کاوش و مهندسی؟
  • اگر بخواهید در زمینه بهتر شدن زندگی و استفاده از سرمایه به والدین خود کمک کنید چه پیشنهاداتی دارید؟ این پیشنهادات را چگونه به دست آوردید؟
  • دو برادر که هر دو عیدی یکسال شان مساوی بود هرکدام جداگانه با عیدی خود فعالیتی کردند که یکی از آن ها باید از کالای خرید که پس از مدتی چند برابر گران تر شد و برادر دیگر در یک کلاس هنری ثبت نام کرد و نقاشی چهره یاد گرفت. به نظر شما کدام یک سود بیشتری کرده است؟ چرا؟ چگونه این موضوع را فهمیدید؟

مربیان کارگاه

مخاطبان کارگاه

مخاطبین دوره کارگاه اندیشه سوادمالی تمام دختران و پسران بالای ١۴ سال هستند که سطح سوم کارگاه اندیشه را سپری کرده اند و با ارزیابی و نظر کارشناسان ارزیابی امکان دارد به عنوان پیش نیاز یکی از سطوح کارگاه اندیشه را ثبت نام نمایند تا راهبرد گفت و گو و یادگیری تسهیل شود. کلیه اندیشه ورزان در پایان این دوره با کمک راهنما یک طرح توجیهی داستان وار یا سناریو یا مقاله یا یک محتوای چند رسانه ای از یک روند سوادمالی به صورت مکتوب یا مدیا ارائه کنند و این نتیجه لزوما برای خودارزیابی ماندگار است.  همچنین مربیان و معلمان می توانند به عنوان میهمان با هماهنگی قبلی در برخی از کارگاه ها شرکت کنند اما در روند گفت و گو حضور ندارند و شاهد فرآیند کارگاه هستند.

منابع دوره

محتوای عمومی این دوره از کارگاه اندیشه در دو عنوان کتاب زیر خلاصه شده است.

عنوان منابع
پژوهش گروهی
دانلود
مجموعه کارگاه اندیشه
دانلود