برای دسترسی به محتوای اختصاصی دوره لازم است ابتدا در آن ثبت نام کنید!
اگر ثبت نام کرده اید، ابتدا واردحساب کاربری شده و دوباره امتحان کنید.

کارگاه اندیشه سطح هشت (پژوهش گروهی)

در این مرحله از کارگاه اندیشه که هشتمین قدم مسیر تفکر و اندیشیدن است تلاش می کنیم اندیشه ورز بتواند در کنار ایجاد و تولید فعالیت های گروهی، برای تقویت همدلی و روحیه مشارکت برای کارهای گروهی، توسعه ی گفت و گوهای علمی و فلسفی گام بردارد که در ادامه دقیق تر آن را توضیح داده ایم.

درباره کارگاه
مربیان کارگاه
مخاطبان کارگاه

درباره کارگاه

بخشی از اصول اساسی که ما برای برنامه درسی پژوهش گروهی دنبال می کنیم به صورت زیر است که سعی کرده ایم هرکدام را شرح دهیم:

  • کار پژوهشی لازم است حتما در یک گروه حداقل دو نفره به کمک راهنماها اجرا شود. 
  • مهم است که گروه بتوانند یک میانجی را برای ترمیم روابط خود بپذیرند. در این موضوع میانجی از گفت و گو استفاده می کند و داور میان اعضاء برای حل اختلافات نیست. 
  • در طی روند پژوهش گروهی میزان همدلی و مشارکت اعضاء به طور مستمر و متداول بررسی و پایش می شود. 
  • ایده ها و طرح های نو که ایده های خلاقانه ای ارائه دهند از نظر نوآوری مورد پایش قرار می گیرند و ایده پردازی در روند و ایده مورد توجه ماست. 
  • بخش مهمی از فرآیند پژوهش گروهی به صورت الکترونیک و مبتنی بر روش های آنلاین است که این اهمیت و نیاز به یادگیری کارکردهای برخط را نمایان تر می کند.

همچنین ما راهبردهایی را در طول برنامه درسی پژوهش گروهی دنبال می کنیم که به صورت زیر است:

  • مهم ترین راهبرد در فعالیت پژوهش گروهی گفت و گوی میان اعضاء و گفت و گو با مشاوران و راهنماها است. 
  • بخشی از فرآیند یادگیری پژوهش به صورت فرآیند محور است. یعنی پژوهشگران در طول کار پژوهش با مواردی روبه رو می شوند که به گزارش دهی در مورد آن می پردازند و این گزارش کمک می کند هم گروه دقیق تر مسئله را درک کند و هم مشاوران بتوانند بهتر به آن ها کمک کنند. 

حالا بایید با هم در زیر چند مورد را مرور کنیم که فرزند شما در طول روند پژوهش گروهی می تواند به کمک مشاوران و هم گروهی های خود به آن نائل شود:

  1. همدلی و مشارکت را تجربه می کند. 
  2. به عنوان یک شهروند خیر رسان در جمع همسالان شناخته می شود. 
  3. گزارش نویسی را به حد نیاز خود در طول پژوهش می آموزند.
  4. اصول پژوهش گروهی را یاد گرفته و در عمل تجربه می کنند. 
  5. می تواند راهکارهای مختلف حل تعارض و اختلاف را تجربه کند. 

مربیان کارگاه

دکتر احمدرضا آذربایجانی (دکتری علوم تربیتی)

پژوهشگر علوم تربیتی، آشنا به هنرهای تجسمی و موسیقی، روانشناس و طراح برنامه های درسی کارگاه اندیشه، مکمل خلاقیت، پروش خلاقیت بصری سرشت گرایانه، پژوهش گروهی اعضاء کارگاه اندیشه، توسعه خلاق و پویاسازی خلاق می باشد.

مخاطبان کارگاه

مخاطبین دوره کارگاه اندیشه پزوهش گروهی تمام دختران و پسران بالای ١۴ سال هستند که حداقل دو دوره از کارگاه های اندیشه را گذارنده اند و حضور آن ها در روند پژوهش از نظر توانمندی اجرای بارش های اندیشه ورزانه از جانب مربیان و کارشناسان مورد تایید قرار گرفته است. همچنین مربیان و معلمان می توانند به عنوان میهمان با هماهنگی قبلی در برخی از کارگاه ها شرکت کنند اما در روند گفت و گو حضور ندارند و شاهد فرآیند کارگاه هستند.

منابع دوره

محتوای عمومی این دوره از کارگاه اندیشه در دو عنوان کتاب زیر خلاصه شده است.

عنوان منابع
پژوهش گروهی
دانلود
مجموعه کارگاه اندیشه
دانلود